Thursday, 2 June 2011

eskrem...eskrem...

pagi hari ni aku telah pergi ke arah dapur seperti biasa..tetapi tindakan aku pada hari ini agak berbeza dari hari2 sebelumnya..sebelum ini pi dapoq bukak tudung saji ja..haha...tapi pagi ni aada mood nak buat eskrem pisang lak..huhuhu..tak cuba xtaw ooo....lain la kalau tangan korang xleh lawan tangan aku..memang xsedap la rasanya..haha..**bangga..ni hanyalah eksperimen semata-mata..nak ikut bolehla cuba..sebelum ni buat pakai pisang yang dah masak and kecik..tapi kali ini aku menggunakan pisang yang besar ini..nampak macam ais2 dekat pisang tu tak..ha~~itulah hasilnya bila kita letak dalam freezer..sebaik2nya semalaman..tapi aku boh dalam peti ais tu dalam 5 jam camtu ja..xsanggup nak menunggu..sape2 ada glove baik pakai..sangat sejuk kot pisang tu..terketar2 tangan eden ni ha..

potong kecil-kecil pastu masukkan dalam blender.campurkan sedikit air, madu, gula secukup rasa..kalau bubuh susu pekat lagi sedap..tapi sayang dah habis la plak..=.=''

oleh kerana sebelum ni buat color dia xcantik, jadi aku pun boh pewarna merah tu..hehe..pandai x..blend lama sikit sampai berbuih..

taraaa~~~eskrem pisang strawberry(nama xleh blah)



alhamdulillah..hahahaha....habis lincin..


acteli ada lagi aku simpan dalam freezer..makan petang tu..pergh..memang sedap..tambah2 dengan cuaca panas..fuhh~~~

p/s:pisang yang aku guna ni masam sikit rasanya, jadi ada mixture rasa masam manis, sweet ...huhu..selamat mencuba..kalau blender korang tahan, boleh juga blend sekali dengan ais cube..


4 comments:

ASaDa RyutaRo said...

hahaha.. semangat buat eskrem namanya.. tapi cam sedap je. kalau guna pati strawberi untuk gantikan pewarna merah tu, mungkin jadi lebih sedap. :P

cik bulan said...

@asada:besa la..mana nak amek strawberi tu..kalo nak bagi hadiah boleh la..haha..meh2..nk try..hehe

shizune said...

ni ka yang ak ingt ekstrem tu. haha.. xpelik ka makan sebab rupa mcm strawberry. tgk2 rasa pisang. pening pala otak nak pk. haha

cik bulan said...

@shizune:la~~buat la dlu..hak3x..aku pon taw ampa dok pikiaq strawberi..haha..hg nk boh kale lain pon boleh..tapi perisa vanila lam pti aih tu dah luput..=.=''..terpaksa la pkai hat ni..cantik apa..^^..lpas ni ak nk boh hot choc skali..kui3..rasa camna la ek..haha

share