Thursday, 16 June 2011

zaman sekolah rendah#1..


Terimalah..**drum rolling**


Amaran:mungkin mengandungi bahasa utara yang agak pekat dengan jalan cerita yang tersangat seronok..(erkk)...harap maklum..


salam..hai semua..Harini ada mood nak cerita tentang zaman dahulu kala masa kecik2. Mana taknya, selepas 8 tahun lost contact tetiba ja kawan aku kumpulkan semuanya dekat fb.huhu. Ni la bagusnya fb ni. Memang tak kenal dah.=.=''..tambah-tambah budak laki..yang dulu muka comel2, cute2, sekarang ni dah hilang tah kemana..haha..*ikhlas ok aku puji ni**muka ke atas, tangan ke dada*..yang mana dulu macam doraemon sekarang dah kurus2, hensem lagi lawa..yang reverse osmosis pon ade..dulu kering dan hensem sekarang ni jadi abang roi dan cit..macam tong drum oo...cam nama ja..muka memang tak la..Semua pakat2 dah mengalami proses penuaan yang sangat teruk okei..(kecuali aku )..haha..xD..terima kasih juga kepada dr yang anjurkan pertandingan ni..boleh join sekaki..hehe


kisah 1: apek ah sun


Pada zaman itu, kalau korang nak tahu, basikal si Ah Sun ni paling canggih aku rasa dalam dunia ni.Nak tahu pasal apa?..sebab basikal dia multifunction. yang lawaknya basikal dia ada hon okei..bukan loceng..ni yang lawak sangat ni..pagi-pagi nanti bunyi la..pon...pon...(ala, hon yg besaq buncit kale hitam tu)..Lagi satu, basikal dia ni kat belakang tu ada attachment dengan radio ..mana nak cari basikal beradio..haha..cari la sampai sekarang pun tak jumpa kot..sebab aku pun dah lupa sangat, jadi aku tanya adik aku..kami memang keturunan sekolah tu..dah 5 orang dah..haha..apek still ada lagi kat sekolah tu..adik aku cerita la..ada alarm, side mirror ngan bateri kat tmpat duduk belakang tu..ada lampu gitu..(ala-ala pasang circuit time kemahiran hidup)..macam tu la..adik aku ingat sangat la pasai alarm tu..sebab depa (mereka) ni nakai sikit..suka pi kacau ah Sun tu..apa lagi, kena ligan (kejar) la dengan si Ah Sun tu..yang semp0i tu ah sun punya alarm berfungsi dengan baik pulak tu..sentuh sikit ja basikal tu terus berbunyi..amboi2..boleh masuk pertandingan inovasi peringkat dunia apa..hak3..memang bes bila ingat balik..adik aku tadi pun cerita sambil gelak besaq..dia pon dok ingat balik masa2 tu..memang penyeri hidup si ah sun ni..haha..


nasib baik dia tak bubuh rumah dia belakang tu


2-cikgu X
Tak boleh bagitaw la cegu mana..nanti kena saman..hik2..cikgu paling garang nauzubillah..tapi kami budak perempuan ok ja..semua baik-baik..mai kat budak laki ni yang leceh ni..selalu kena oo..yang sempoi denda2 cikgu ni sangat extreme..dia letak kerusi depan bilik darjah kelas lain.Pastu yang tak siap kerja sekolah kena berdiri dekat atas kerusi itu (yang pasti ada cikgu tengah mengajar kat kelas tu..bayang la budak-budak lain tengok..malu kot..)..sambil pakai kardbod  sebesar alam..sebelum tu mereka kena lari round sekolah dulu..huk3..lepas tu tobat la siapa tak siap kerja sekolah. Hamek kau..


Ada satu hari ni memang lawak. Cikgu ni punya la sayangkan murid-murid dia ni sanggup menyamar. Tak ingat la pasal apa. Tapi ada kaitan dengan budak ponteng sekolah kot. Hari tu budak tu datang sekolah sebab tengok moto cikgu tak dak..Rupa-rupanya, cikgu ikut jalan kampung yang berlecah tu dan tinggalkan moto dia kat jalan belakang. Haamek kau. Sekali yang sebelum ni bersorak gembira sebab cikgu tak datang dan tak siap kerja sekolah..terkesima + terkedu beb..huhu..memang kena paling teruk sangat la hari tu..kalau hari-hari biasa, kerja-kerja memplagiat jawapan yang tak tahu akan giat dijalankan..tapi hari tu kan dah nampak cikgu X tak ada. Jadi, masing-masing buat tak tahu je dengan kerja rumah cikgu X tu..hamek kau, satu kelas kena..hahaha..lagi satu, memang korang tak kan boleh bohong dengan cikgu ni..dia macam ada kuasa telepati yang kuat (aku berfikiran macam ni la pada waktu tu. Nama pun budak2..hehe..sekali kena renung dengan dia..pergh..tercabut jantung..tajam oo pandangan dia..macam kena laser beam gitu)..sebab yang menipu beliau terang-terangan akan terkantoi..nak cerita panjang la pulak..tak larat korang nak baca nanti kisah mistik ni..boleh buat karangan 5 muka surat kot.(ok..itu hiperbola)


Kerja sekolah paling best aku buat.. Apa bila tiap2 minggu cikgu x suruh beli surat khabar Berita harian dan salin semula didik dalam bahagian bahasa melayu.. Krem2 tgn aku nk salin balik.. Yang best surat khabar 2 pown beli hutang.. sehari 20sen.. Keh2..


ada kawan aku (laki) kena hisap puting sebab tak siapkan kerja sekolah cikgu ni..yang bes tu, kena hisap lepas kawan aku yang perempuan punya 
bekas,,,euwwwwwwwwwwwwww,,,haha,,




[27-01-08_2056.jpg]
puting susu budak ni jadi mangsa..haha



3-adegan cinta monyet


si A bagi gelang nak pikat hati si B..sekali kena reject daa~~ si B suruh kawan baik dia bagi balik gelang tu..tak ke malu..haha..berbekalkan semangat budak-budak, macam comel je rasa..kecik-kecik dah pandai ekk..^^

yang kisah kedua pulak, si x kena reject dengan di y sebab si x ni gagap..lawak gila..malu kot dia sekarang ni bila orang ungkit balik..muahaha..macam2 dia buat nak pikat hati si y..tapi..tetap di reject..agak-agak perasaan time sekolah rendah ni ade lagi tak..hahaha...nanti nak siasat..


4-kelas malam


Antara benda paling best masa skolah dlu...time kelas malam...first kelas malam...kawan aku tertelan kekatu..banyak pulak tu..sampai kena ketuk2 leher dia..dia apa lagi, dah tersangkut kekatu tu..ha..dia pun makan jela..free dan sedap gitew..haha..memang tragedi la time tu..sebab kekatu tu banyak sangat sampai  nak jalan pun susah..seriously yang tu la kali pertama dan yang terakhir aku hadapi kejadian kekatu terbanyak dalam hidup aku..sampai kelas malam tu batal sebab kekatu banyak sangat!!..


Oleh kerana agak kampung sekolah aku ni,(memang kampung pun) jadi bila balik dari kelas malam tu, dengan kiri kanan penuh hutan, mau tak aku pecut macam orang gila..tudung menggerbang kot..haha..angin kuat uh.boleh bayang tak..mula la mata meliar tengok atas pokok ara yang sebesar alam tu..haish..dengan bunyi unggas campur bunyi anjing menyalak..*berdiri bulu roma aku ni..


ada satu hari ni, nak pergi kelas malam la, elok2 aku nak lintas jalan, tetiba kawan aku dekat belakang jerit nama aku.dan waktu tu aku dah ada kat tengah2 jalan.aku pun kalih la belakang cari,sekali ada moto langgar aku kot..selamat kawan aku panggil..kalo tak arwah aku..moto tu tak pasang lampu depan kot..mana aku nampak..yang lawak tu tayar depan aku herot dah..dah tak boleh nak naik dah sebab bengkok dan gelong..aku pun tuntun la sampai sekolah..balik pun macam tu..menangis kot aku..


5-basikal


Ni la kesian budak-budak naik basikal masa hujan..tak tahu la orang lain macam mana..memang aku sakit hati dengan kereta-kereta yang berlagak sangat tu..tau la pakai kereta besar, mewah lagi canggih..kalau masa balik sekolah ok lagi dari masa nak pi sekolah..dah nampak lopak air besar kat tepi jalan tu, perlahankanlah kereta tu..ni tak, boleh pula bagi laju saja langgar lopak tu..apa lagi..lencunla baju aku yang putih lagi berseri tu..memang kena sangatlah dimarahi oleh hatiku yang suci lagi murni ini..selamat masa aku kena tu time balik sekolah..walawei...hempedu kuning punya orang,,
apa tengok-tengok!



6-daun pisang


masa ni darjah 3 tak salah. Balik sekolah dengan abang aku.. Macam biasa la balik jalan kaki sebab masa ni ada kat rumah lama. Sekolah dekat ja...dalam 10 minit jalan kaki.. Kena pulak masa nak balik tu hujan lebat sangat..Apa lagi, abang aku pun punya la bijak dia pergi lapah daun pisang rumah sapa tah tepi jalan tu..Biasa la dua-dua budak-budak lagi..macam comel je aku bagi sokonga,,''ye abang..kuat la sikit..ha..nak cabut dah tu..ala..cepat la''--->nada annoying lagi tergesa-gesa sambil henjut-henjut kaki...sekali kena tengking daa~~padan muka..=.=''..memang aku menyanyi lagu memori daun pisang pun..sampai abang aku kata..''hang boleh diam dak??..hang ni menyumbang kepada hujan yang lagi lebat ni..tengok..guruh bukan main berdentum lagi..hang punya pasai la ni''--->ekekleh..dalam hati (jeles la tu suara dia tak sedap)..


7-milo free


yang ni memang tak boleh blah..teringat masa ada van ciput(kecil) air milo datang sekolah..tudiaa..beratur sampai nampak macam ulat gonggok ..punya la panjang..sekali sampai dapat cup ciput tu..aku pun tak tau kenapa pada masa tu aku sanggup nak beratur macam orang gila semata-mata untuk cup milo yang kecik tu..buat kat rumah pun sedap..dapat banyak pun banyak..


8-RMT


huhu..makan free..ni nama dia rancangan makanan tambahan..tak tau la kalau ada lagi sekarang..suka la makan free..haha..sedap pula tu..^-^..siapa yang layak akan dapat susu UHT tu..cam apa ja..kuang3x..tapi jeles la juga sebab tak dapat..*muka sebek..tapi tak kisah pun sebab aku memang tak minum susu pun..i'm lactose intolerant yer..kalo minum nanti muntah..


9-gigi


Aktiviti menarik setiap tahun.Ada doktor dan nurse datang check gigi. Pastu kena bawak cawan dan berus gigi. Gosok ramai-ramai..haha..masing-masing gosok dengan nak bersungguh sebab nak dapat ubat gigi saiz ibu jari dengan berus gigi kanak-kanak percuma tu...sampai berdarah gusi pun ada..sebab gosok kuat sangat..


Memang best kalau siapa yang kena tampal gigi..suka pergi tengok muka masing-masing..lawak..muka cuak la..dengan kawan-kawan bagi takut sebelum masuk bilik tu..comel sangat...bunyi dia..mak aih...kuat bukan main lagi..macam guna gerudi (alat nak cuci gigi tu)..




tadaa~~~gigi saya sekarang..terima kasih la dr gigi..hak2~~
Add caption

1) Anda mestilah menaip satu entry berkisar tentang "Memori yang tidak dapat dilupakan sewaktu kecil". Panjang entry, cara penulisan serta gambar adalah mengikut kreativiti sendiri.
2) Tarikh tutup 9 Julai 2011. Pemenang akan diberitahu pada 25 Julai 2011.
nak tag

nak join tekan SINI

12 comments:

misspurple said...

thnks nek ! tag cu :P

cik bulan said...

no problem la cu..muahahaha...nak tergelak la bila tingat tu punya pngalaman kena kejar tu..hak3..lawok2

Gagak said...

Cik bulan ni lahir bila?hehe

Zaman aku tak da pula RMT, zaman adik aku baru ada.hehe

cik bulan said...

gagak lahir bila??dah nak ada maasa tu..nak buat lagumana...huk3..bulan muda lagi kot

Gagak said...

yelaa. gagak tua dah ni.haha

cik bulan said...

*muka pelik*-->dahtu..umo gagak berapa??dlu mmg ada bnyak gagak kat rumah..haha..adakah anda salah satu drpdnya??muahaha

apik pehe said...

rmt..hehe..pnah makan

cik bulan said...

tu la apik..si gagak ni lahir taun bila la agaknya..muahaha

Dr. Siti Hamidah said...

thanks sudi join contest ni..good luck! :)

cik bulan said...

thanks dr..=D

famimahat said...

kelakarlahhh.. but nice entry! :D

cik bulan said...

fahmi:haha..masa zaman bila punya krgn ni..smgt gila tulih..pnjg gila..hahaha..btw..thanks..(ayaq mata menitik terharu..haha)

share