Monday, 22 August 2011

Aku dan mercun (sangat panjang..haha)

Assalamualaikum..jawab cute..xjawab kureng ..haha

Topik kita pada hari ni..kenapa dulu aku nakal...oh..ini mestilah kerana aku cute??harahrhar..cam harus..=.=''..

Modal aku menulis ni..mestil disebabkan adik aku yang bongsu tu..dah tak de orang sangat nak main dengan dia..aku la jadi mangsa...adik bawah aku sorang tu balik asrama..maknanya..dia hanya ada aku untuk diajak bermain..yang lagi 2 bizi dengan kerja sekolah..gunting2 kertas tampal2 ..main lukis2..hahaaha..propesional sungguh keje sekolah diowang..jeles aku..

Macam biasa..aku didepan laptop..maka..dia datang tergedek-gedek..kakak..kakak..jom la main..cek ada mercun ni..ayah beli...

wah..aku pun eksaited la..lama tak main..mana nak jumpa ni...aku pon ikut serta berlari ke ruang tamu untuk meliht mercun yang telah dibeli ayahku..wah..dari jauh kelihatan plastik kemain besar wok..
agak hiperbola perbandingan mercun nih..hahaha
Belum sempat aku nak ambil plastik tersebut, adik aku ambil dan bawak lari jejauh plastik tu..sambil buat muke seposen..''waaah..mana boleh pegang..ayah beli ni kat cek ja..(cebek mulut cam itik)''..pastu sembunyikan plastik mercun bawah ketiak dia tu...haha

ye la..ye la..jom main..kakak tunggu kat luar rumah..bawak mercun tu..

aku sua tangan..terlihat kelibat rod panjang kale merah kecil2..cisdel...ape jadah...macam menarik..baling2..mercun bawang upanya..=.=''..dah ade dalam bentuk baru..*kagum sebentar*..xleh nama mercun bawang dah la camtu..mercun pop anak bawang plak nama baru dia..haha

Berbalik kepada cerita tadi..Suara aku tertinggi...''mercun pop ja??mai nak tengok balik plastik tu''..adik aku akur..dibawaknya plastik tersebut (yang dekat celah ketiak dia tu la)..penuh dengan bunga api dan mercun pop..SAHAJA..gile kentang tak menarik..aku pon pura-pura bes la main mercun tu..fake gile rasa..lepas baling 2 bijik..masuk umah..argh..tension..*hentuk2 kepala kat dinding*

masa dulu2..aku ni baik je..abang aku r nakal dan jahat..kitowang adik beradik pon dapat stok mercun bola ngan mercun telur naga pon dari dia arh..jahat gila wok..malu nak citer..kitorang dulu masa kecik-kecik umah tingkat empat..haha..kalo nampak orang ade bawah..abang aku suke baling mercun bola atas atap zink tempat letak kereta..haha..boleh bayang tak nak meruntun jiwa manusia bawah tu..pastu kena tarik kepala..wei2..sembunyi ar..abang aku bising..pastu pacik2 kat bawah mule bising2 ''anak sape yang baling mercun tu!!!''..haha..aku xde kena mengena..aku tengok je..(walaupon baling gak sekali..muehehe)..

ni la rupa mercun bola-gamba cilok gugel-

paling cisdel masa kat kampung r..ni sumpah jahat tahap gaban..biasa r budak kampung..main tuju mercun kat orang lain kot..gila arh..aku mmg tak kan keluar rumah tok aku..haha..budak-budak pompan dapat pegang bunga api merah tu ja..xde cabaran lansung..mula la kitorang amek kabad dalam bunga api tu buat macam-macam..ala-ala mcm dalam tibi tu..nak letupkan tempat kena buat laluan dengan kabad tu..haha..tobat pakai banyak mercun.. kalau budak2 pompan balik umah nanges tu normal..kena baling mercun ngan budak laki r tu..haha..

seingat aku ada satu tahun ni...main lawan mercun antara kampung..hamek kau..lawan mercun roket dangan mercun apa tah..xingat..kuat gila bunyi..rumah tok aku agak jauh dengan rumah orang lain..sebab dalam ladang getah..yang boleh nampak rumah orang lain tu pon seberang bendang tok aku..apa lagi..kami sepupu sepapat keluaq rumah tok aku bersorak r..sape punya mercun paling kuat bunyi..muehehehe..pastu kalo mercun habis..sanggup naik moto pi beli la la tu jugak (on the spot)..

Masa zaman sekolah menengah pulak..ni time kat asrama..sangat bes..satu dorm terbakar..sebab mercun punya pasal la..hahaha..[bukan aku yang buat okeh..aku g terawih masa tu..atopon aku tengah melantak moreh..muehehe]..diowang bajet nak main kat luar kena tangkap ngan warden..hamek kau..main dalam dorm..dorm pulak luas..ahaha,,ape lagi..horra la masing2..then..nasib tak menyebelahi mereka..terkena almari xsilap..pastu terbakar la wok..tragik gile hukuman yang dikenakan..tapi ingat-ingat lupa sudah hukuman tu..hahaha..nak tulis kang jadik kot lain pulak..biarlah menjadi misteri~~..[bajet ]

>


>
p/s:worgh..nak main meriam buluh la taun ni..isi dengan pulut ngan santan..hahaha
**rindu zaman kecik2..sobs~
**aku kalo cite bab pengalaman ni mmg panjang bebeno..hahaha..


43 comments:

yusuf Laili said...

Salam;
andainya dapat ku undurkan waktu...indahnya raya zaman kanak2.

aimi adilah said...

sme lh.. ahhaha.... suke time kecik dlu.. mmg btl pon bdk pompuan blh pgang bunge api yg bnyk asap 2 je.. sgt x best..... :) *tersenyum bce post nie*

sy bg 10* ahhahahah

AzatLazat said...

waalaikumussalam warahmatullah hiwabarakatuh
menarik ye cerita saudari walaupon tekanan perasaan bermain mercun bawang.saudari tetap tabah menemani adik.sybas menjadi kakak yang baik.selain itu saudari ni hebat jugak ye,mungkin kalah lelaki yang tak pernah bermain mercun macam saudari.saya kagum sungguh kagum
:)

kakakakakakaka
bluek
;P

ahmedsyahmi said...

belerang dengan kabad laen tuh,,hehehe
http://ahmedsyahmi.blogspot.com/2011/08/main-meriam-1.html

khairul said...

thn ni x beli lagi bunga api utk anak2..ntah rasa membazir jer la

ietchan-kun said...

meh lawan meriam..hahaha..
kaabooommmmmmm

Fz27 said...

gila ganaz r men mercun dlm dorm ni sekolah mana ni hah ishk2

Si Pujangga said...

mercun bawang terbaik.. hahaha..

cik bulan said...

@yusuf: aah..sangat..tapi..apakan daya..masa xleh diundur..sobs~

@aimi:haha..bagus2..tersenyum awak ye..(kembang patpuluhinci)

@azat..ko knape..dahla peluk pokok ..macam meroyan jep aku tengok..hahahahahahaha..tu la..aku ase otak ko masuk air ni..hahaahahahahaha..tu la ko..kecik2 main bunga api jep..kalah org pompan..:P

cik bulan said...

@ahmedsyahmi:memang r lain..haha..besa la bebudak..sesuka hati ja imaginasi tinggi..kah3x..

@khairul: jangan..sila beli..*wakil anak2 sekalian alam..:D

@ietchan:kot ye pon ko nk berangan..pada2 r..haha..:p

@fz27:errr...errr...tettttttttttt..

sleeping_maniac90 said...

u, npe u jht sgt nih msa knk2.. hahahaaha
mercun bawang tuh kire mncbr pe..
tuk pompuan hahahaha

apik pehe said...

hahaha..da taknak men mercun

meaw said...

waalaikmusalam wbt... comei dak ak?aku jawab dah salam ang,hahaha! weyh,saipa ang ni ketegaq sangat,ang tu patut men mercun bawang ja,hahahaa! aku dulu silap, p main mercun katak ke mercun padia tatau.. hat buleh keja orang tula...aku tuju kat orang tu,last-last mercun tu keja tuan badan sampai masuk dalam ken dia....berakai dak ?hahaha! syok gak men tuju-tuju mercun ni,hahaha!


nak raya dah wei,ang toksah la duk men meriam isi pulut ngn santan tu.. melekat kat muka ang,tak pasai2 tak ley pakai pondesen(foundation),hahaha....

iefa ujang said...

mercun bola best.mau pekak klu xlari jauh2...ahahah

muhamad hanif said...

sapa tak penah main mercun, dia bukan kanak-kanak normal.



HAHAHAHHAMUNIRAHAHAHAHA.

Hans said...

seronok baca pengalaman ko main mercun
hahahaha
tak tahan baling dari atas rumah ke bawah
nasib orang bawa selamat
ekekekeke

emydiaz3 said...

huhu..takut lah main mercun....bunga api okey lagi..heheh

Amy Syaquena said...

salam kenal singgah dan follow , saya x suka apa2 mercun pun sebab saya sensitif dengan bunyi..mudah melatah kalau terkejut huhuhu...

Cikya said...

kesian adik bulan, level mercun bawang jer bapak bagi..
haha..

eh, cikya sopan gilakk...jarang main mercun..takde member sekampung nak buat perang..

bakar duit bulan, bakar duit.. T__T

KimiCnoL said...

kakvu,nak beli mercun vulan ada tak?kakvu kan tokey mercun vulan..ahhahaa

Saiazuan said...

huhu aku dah brsara brmain mrcun

Fikri said...

gtau la apa hukuman 2.. wat2 lpa lak. hehe.

Acik said...

eh nak gak taw apa hukuman tragik tu ... citer la! :)

izzah zubir said...

huhuh ..
jom usha entri makbee pasal mercun jugak..hahhaa

'mitchie' yusoff said...

hahahhaaa ... mercun bawang pon leh terkejut * kalau kena masanya ...
ni kan mercun bola.... melatah sakan ar ceq...

milo said...

uihh nakal bebeno nih hehe..rindu jugak nk men mercun..tapi men yg simple2 ja..takut bunyik.haha

budakampung said...

sekarang dah susah nak cari mercun..chett!

aku mun said...

wahahah panjang giler mercun
tahun ni mak aku beli mercun kanak2 je

bunga api yang kuar wane wani tuh

nak p main malu lak..dah beso,kang abg polis nmpak malu je

dah lah tak p terawih siap p men mecun agy hahhaha

bloghok said...

ada lagi x mercun bulan?aku nak pasang malam raya ni...

el-janna said...

haish dulu main mercun padi je. pastu campak dalam tin bagi kuat bunyik nye. tp dengan keselamtan ayah ajar cucuk bontot mercun tu pakai lidi. huhu selamat la nak menmercun^^

cik pha said...

mercun2 kalau nk mausk TB tanpa perlu popular mainla mercun kasi putus 10 jari hahha

K O R I E said...

tringat balik zaman kanak2 dulu
perhh best siok!
main bunga api bagai..

aiNa yaZiD said...

okay, teringat zaman hingusan dulu2.. sumpah seronok~! pernah main mercun. tak sempat campak da meletup..nasib tak hilang jari..fuhh. eh, hukuman ape..? nak tau..=D

~NajiLaA~ said...

zmn raye kanak2 hebat gile.skang dah x rs nk raye pn.huhu

Anum Afiq said...

banyaknye mercun!

ade2mama said...

xmeriahlah..law mercun xe time raye..
xkn nk maen guli kot kn:p

ade2mama said...

xmeriahlah..law mercun xe time raye..
xkn nk maen guli kot kn:p

soooooour said...

main mercun ketupat dlm kawah...hahaha...

stellaizz said...

indah nyer zaman pose kanak2 and zaman raya kanak2........andai dpt ku undur kan putaran dunia ..ingin ku kembali zaman2 kanak2 :)

yen(toka ziizokukuto) said...

Dlu time stay kat kampung siap main meriam lagi,,umo bru darjah 2 ,,,dah start belajar buat meriam,,,,skrang dah pindah,,,skill pun da takde,,,buluh pon dah pupus ,,, meriam jadi pop pop,,tak boleh terima lansung hahah

Umie Artoqiemie said...

PANJANGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG nye entry..umie pun rindu zaman kecik2..

syahirooAhmad said...

dulu dgn skrag dah jauh bezanye.. dulu mercun dan bunga api semua saiz besar2.. skrg nih makin kecil dah tu makin mhal.. mencie! tak caye korang beli bunga api selangor (merah kuning)

cik kedondong said...

pergghhh..lama tak main mercun..

share