Tuesday, 23 August 2011

Tips mengelakkan kembung perut

Ni tips untuk yang kuat bebeno kembung perut..tetambah bebulan posa ni..bila makan waktu berbuka..hamboi2..tak hengat dunia..pastu..mula la tak sedap badan..angin penuh..pastu..cari la eno halia..melegakan batuk dan kahak..hahahaha

Kembung boleh disebabkan oleh pelbagai faktor-faktor seperti isu-isu kesihatan, genetik, atau ubat, tetapi ia juga boleh disebabkan oleh makanan yang kita makan. Walaupun kita boleh memakan diet yang sihat, sesetengah makanan seperti brokoli dan susu boleh menyebabkan kembung perut.


Ini adalah senarai bahan-bahan yang menyebabkan perut kembung.

Brokoli


yes..akhirnya aku ada alasan supaya mak aku xboh brokoli dalam sup...yehaaaa..seyes pait baq ang
Walaupun penuh dengan serat dan vitamin, brokoli juga boleh menyebabkan gas dan kembung. Cuba makan brokoli dengan perlahan-lahan untuk mengurangkan gas. 




Pemanis tiruan


fest time baca aku trbca spenda..kah3x..

Mereka boleh mengurangkan jumlah kalori yang diambil, tetapi pemanis tiruan mengandungi alkohol gula yang boleh menyebabkan kembung. Meminimumkan penggunaan pemanis tiruan atau skip mereka sama sekali untuk mengurangkan gas tidak selesa dari menyerang perut kamu. 



Gula-gula getah


Walaupun ia boleh membantu untuk menghadamkan makanan anda dan menjaga gigi anda putih, gula-gula getah boleh membawa udara yang berlebihan ke dalam sistem penghadaman anda, yang menyebabkan gas. Untuk mengurangkan gas, sila kunyah gula-gula getah perlahan-lahan.


Kubis                                           
Kubis adalah sayur-sayuran yang enak untuk dinikmati sepanjang tahun. Tetapi sayur berdaun ini juga boleh merangsang kembung perut yang menyakitkan. Elakkan atau cuba makan secara perlahan-lahan untuk mengurangkan kembung perut..





Minuman berkarbonat
Walaupun sesetengah soda popular telah diwujudkan untuk membantu penghadaman, ia boleh menyebabkan kembung juga.
Hadkan pengambilan air seperti ini untuk memastikan sistem pencernaan anda di landasan yang betul.(mcm landasan keretapi lak bunyi dia..hahaha)




 Susu

Ia mungkin penuh dengan vitamin dan nutrien, tetapi susu adalah pesalah utama yang menyebabkan kembung dan gas. Cuba memilih susu bebas laktosa atau susu badam untuk mendapatkan kelegaan tanpa mengorbankan rasa berlemak susu tersebut.

>

>
p/s: haha..sejak 2 menjak ni eno jadi sahabat aku..seyes perit baq ang..mai la reramai ikut petua ni..

36 comments:

khairul said...

chewing gum pon boleh no

aku mun said...

ngeh3 aku perot kembong jarang

perot gendut cane lak

AzatLazat said...

susu badam tu apa?
suss badan tau la
kekeke
:P

yen(toka ziizokukuto) said...

kalau sekarang ni perut tengah kembung,,boleh la kunyah gula2 getah kan???heheeh

Si Pujangga said...

haha..

kalo makan belon kembung x? :D

zmah said...

Info yang baik

Natasha said...

info yg bagus ni!
(;

Aki said...

patutla kembong perut je.. asyik bedal menatang ni je.. :-p.. nice tips!! Thanks!!

Fikri said...

bgus2.. tips yg bgus. splenda?? haha. xpnah dgr.

meaw said...

tula ..ang makan tak ingat dunia,kan eno dah jadik sahabat ko,eno hat flavor ginger tu ke? hahahaa

muhamad hanif said...

susu ibu baik untuk segalanya..!



wahahahahahhah,

Lynn said...

untuk tahan lapar ader tak..erghh~~..

Kad raya digital untuk korang..

Ecah Ecot said...

oo..bru tau..kite sesihat brocolli tu, ade jugak x bagusnye..hehe

Afikah Aziz said...

oh patut la ika selalu je kembung perut sbb suka mkn kubis dan minum susu rupe nye >_<

sleeping_maniac90 said...

eno halia tuh sedap x??
ak slalu gak ken skit prt nih..
tp x sgup nk teln eno sbb ad halia huk3..

budakijaupendek said...

suka minum air carbonat.
cepat kenyang! haha

bloghok said...

AKU BADAN SEDAP LAH..ZXDE BUNCIT2 NI..KIFKIFKIF

milo said...

alahaiii susu pun ke?? huhu..milo suka susu..patot la salu kembung..dan dan je kan hehe:P

Acid+ said...

+Cool,
Waaa ade tip~heheh tp perut ak tafffz :D nice en3.~

ADAM FIKRI said...

minum susu pun kembung perut jugak ke?

linda malenni said...

hha, cool :D
follow me please :)

Fathiah Hamim said...

tak reti minum eno. huhu sapu minyak je selalu

ainondreamergirl♥ said...

eh, chewing gum pon boleh ? wahh, xtahu pon. nice sharing :)

EmpayarUtama said...

sumer kat atas tu aku tak makan / minum tapi kembung erut gak, camna aaa?

Shah Blogger said...

Kalo perut buncit lak camne? ekekekke

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

urut blh gok ..guna tangan ..:)

SuzaDin said...

waaa baru thu gula2 getah n susu wat kembung perut ... xnk makan dh waaa

caliph shuriken said...

chewing gum tu confirm punya.. tapi susu tu, x pasti plak...

Miss A said...

huhu,thanks for the info.almk,dah la org suke minum susu.huhuk T.T

Nightroad said...

bila kembung perut, mood pun rasa kembung je..ha3

Cik Bambam said...

tp sy suka brokoli..huhuhu..

RinsyaRyc said...

singgah sini.. ^^ -http://cikguselamba.blogspot.com/

cik sakdi said...

ah mane ade orang nak kunyah gule2 getah perlahan2. haha minum yakult la weh,sebotol rm1 kat 7eleven. sedut skali dah habis.haha

Saiazuan said...

tips menggalakan kembung ada? hehe

armouris said...

lagi info tentang perut kembung di SIHAT SELALU - Masalah Perut Kembung

alif haris said...

info berguna doktor ;D

share