Saturday, 24 September 2011

Tabiat yang melembabkan dan merosakkan otak.

1. Tidak mengambil sarapan pagi
  • Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.
2. Terlebih makan
hiasan semata-mata..haha

  • Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.
3. Perokok
muka perokok..err..hahaha

  • Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ‘Alzheimer’.
4. Penggunaan gula yang berlebihan
  • Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.
5. Pencemaran udara
  • Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.
6. Terlebih tidur
  • Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.
7. Menutup muka ketika tidur
  • Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.
8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
  • Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.
9. Kurang berimiginasi
  • Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.
10. Jarang berfikir
  • Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.


>

>

wah..aku ada 6 dari sepoloh kat atas tu..haha..klo xde rasa2 aku boleh jadi albert einstein dah kan..hahahaha...tapi no 9 aku ada paling banyak dah excessive woh..ahahahaha..k bai..lalalala

source

27 comments:

Amirul Aqiim said...

sy selalu berimiginasi~
HAHAHAHA

cik bulan said...

lajunye komen..hahaha..

erk..saye xtanye pon..hahahaha..:P

senyumSOYA said...

wajib makan sarapan pagi ..
at least air milo segelas + roti sekeping.. ^^"

Aduka said...

6/10???
patut la busukk..
hahahahaha..
=D

nasyitahahmadzaini said...

sy ade 3 daripada 10....wow!!hebat jgk otk sy...;p

budakijaupendek said...

nice entry tipah bulan. haha
err kalau terlebih berfikir cmna??

nick dot anis said...

tido tutup muka pon ade gak??wawa i lah owg nye

i am S!L4H.. said...

hahahaha 6?? well done. muahahha

yen(toka ziizokukuto) said...

alamak,,lau terlebih imaginasi macammana??sampai nampak benda yg tak patut nampak,,malam2 huuhuh :)

nurul nadia nasir said...

kalau kuat berangan ade dlm kategori ni dakk?hihi entry best!

A-Chik said...

separuh kena kat aku..dasyat2..patutla otak aku semakin lembab Hak3..apa pun info yg berguna.

EyA edamanhatiku said...

sarapan pg?hmm oke babai nk p srapan pg t slow mo plak otak eya

bloghok said...

tgk video clip malaysia boleh melaju kan otak ek..xde pun dlm senarai..kifikfkif

yuki_saki said...

nice entry.tapi kalau yang terlebih berimiginasi macam mana pulak? haish.

ezzaty said...

hahaha..ala selalu buat sume-sume benda tue :D

Mohd Izzar said...

ouh...bagos2..
terima kasih kerana berkongsi..hoho.

Saiazuan said...

hmm xleh byngkn muka cik bulan berambut rozmey.. (muka pn x prnah tgk mcm ne nk bayangkn.. ;p)

diriku pemalas breakfast..

ArulchelseA said...

tips yg berguna ni..tq..bleh amalkan..sy kurang berfikir skang ni.. kih kih kih..

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

halamak . choki pom banyak jugak kat situ . hahaa

:)

simanis said...

saya kurang tidur dan tak makan sarapan...hehehe

apik pehe said...

hehehe..alaaa.kurang pikir nih

khairul said...

baru tahu rupa2 nya klu x amik bfast boleh melemahkan otak

misyamissyou said...

nice sharing!

Pendamba Mawar said...

alamak cam ada je yang tersenarai..miahaha

meaw said...

maaf saya tidak lakukan seperti di atas,lalalalalala~

ekabukanmakcikkau. said...

ehh ade pakwe iteww lak at ituuu hik3 . ahh gampang pulak ghase ahhaha

Cikya said...

takpe cik bulan..
aku kuat fikir..
berangan..
kehkehkeh :P

share