Tuesday, 4 October 2011

Bawang putih sebagai perawat selsema?

Bawang putih dianggap memiliki beberapa ciri-ciri antiviral, antibakteria dan antikulat, yang boleh memberi manfaat dalam mencegah dan merawat selesema. Malah, bawang putih telah digunakan dalam amalan perubatan selama berabad-abad di Asia.Anda boleh gunakan ia untuk mengurangkan beberapa simptom-simptom selsema.

Gunakan bawang putih sebelum anda merasakan satu permulaan yang sejuk (ala, yang macam tetiba rasa seram sejuk lagu macam nak kena demam kora tu..ahahaha).. Penggunaan bawang putih boleh membantu meningkatkan sistem imun untuk menjaga anda daripada mendapat selesema.Apabila gejala muncul, tambahan bawang putih atau teh boleh meningkatkan kuasa badan anda melawan penyakit dan melegakan sakit tekak dan batuk.

Ambil antara 1 dan 2 ulas seluruh bawang putih setiap hari. Walaupun anda bebas untuk menggunakan lebih, jumlah ini bawang putih akan paling mungkin memberi anda manfaat semua sistem imun anda perlu untuk merawat selesema.


Ambil dos besar suplemen bawang putih apabila anda berasa gejala sejuk yang akan datang pada. Sesetengah pakar percaya bahawa jika anda mengambil dos mega bawang putih di papan tanda yang pertama selesema atau flu, anda boleh mengurangkan keterukan dan jangka masa gejala.


Sediakan Teh Bawang Putih Rawat Selesema
Mencencang Cengkih bawang putih ke dalam bit yang sangat halus.Dengan cara ini, anda mengaktifkan allicin dalam bawang putih yang akan memerangi virus selesema.


Tambah bawang putih dicincang halus air mendidih. Membenarkan ia curam untuk beberapa minit.


Benarkan teh untuk sejuk sebelum anda minum. Walau bagaimanapun, atas sebab-sebab rasa, cuba untuk tidak biarkan ia menjadi sejuk. Ia akan memberi rasa yang lebih baik sedikit panas dan tidak terlalu dingin.


Minum secawan setiap hari semasa musim sejuk dan selesema atau apabila gejala muncul. 


>




>
p/s:pesanan penaja ..sila sapu deodoran n pkai listerine lpas makan bawang putih ni nah..nanti xpasai2 kena pulau sebab bau macam bawang..hahaha...



SAMSUNG GALAXY ACE KA S?

22 comments:

miratun madihah said...

nice info ni,tapi tak suka bawang camne?

budakijaupendek said...

wah bagus ni.
sy selalu kena selsema.

Amirul Aqiim said...

bawang putih boleh digunakan untuk menghilangkan kesan lovebite..
kbai!

afzalsukasuki said...

astaga ape pulak budak ni bagi tips daa..ni mimpi nak jadi dukun kot?kahkahkah

Aduka said...

budak busuk dari utagha nk jd nenek kebayan plak ke?
hahahahahahahaha.

khairul said...

info berguna ni..leh try nanti

Asyraf Azizan said...

owhhh yeke. nice info
thanks share :)

Aku Si Pujangga said...

bawang putih pedas.. hehe..

cindhadahniea said...

bawang putih mmg byk khasiat tapiii....... nak makan die..adess~ huhuhu


~ sayetaksukemasam.blogspot.com/

Peah Glemer said...

cam mane cik bulan buat ada kuar bahasa inggeris tu? fuyyooohhh

Tulus Sweet said...

rugilah saya...saya kurang makan bwang putih..

**::CIKNUURUL::** said...

bau bawang kang,sume org larikkkk,..hihi,.

cik bulan said...

jadi kena paksa gak mkn..pastu dah mkn dok jejauh..kang kentut naya cik bulan ..hahaha

cik bulan said...

afzal:ala cit..skali skala..:P

aduka:jelesmlettew

ekabukanmakcikkau. said...

lahh ye ke woihhh? asal kau tak roger aku awal2? jadi xyah maka ubat yahuuu tapi kan aku benci bwg putih . real punya benci ni woihh

sleeping_maniac90 said...

ak xska bwg la huk3..
lbey rela mkn ubt doktor hehehehe

ctk said...

ala...minum bawang putih?apekepelik tips tuh..hahahah

bloghok said...

dari tok bomoh mana dapat petua ni..ko jgn..nanti sesat akidah aku..kahakhakha...kali kedua komen panjang....jgn jeles...

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

halamak . cm mne nie . choki ta suke bwg putih . heee :)

meaw said...

weiiii,tips nak ngorat laki ada dak?lalalalala

cik bulan said...

eka:cbelah kau sayangkan die..bwk masuk tdo ke bwg tu..pastu maybe kau boleh tdo ngan dye..muehehe

sleep:aku pon..:P

ctk:nma pon petua org dulu2..tp terbukti scara saintifik cara nih..:D

cik bulan said...

bloghok: eleh..abam oii.baru satu jak komen pnjg..sblum ni cemetot ja..:P

choki:haha..nanti kita buat coki2 perasa bawang..er...er...haha

share