Sunday, 9 October 2011

Doa Ketika Resah Gelisah dan kesedihan



Doa ketika resah gelisah:
Ketika merasa resah gelisah, ditimpa pelbagai masalah hingga stress, amalkanlah doa ini dengan penuh penghayatan, kerana hanya Dialah yang mampu memberi ketenangan kepada hati-hati manusia.

Kesedihan itu hanya akan memadamkan api motivasi, membunuh semangat dan membekukan jiwa. Dan kesedihan itu ibarat demam yang membuat tubuh menjadi lemas dan tak berdaya. Mengapa berlaku sedemikian? Kerana kesedihan hanya memiliki daya yang menghentikan dan bukan menggerakkan. Rahsia untuk menghindari itu semua adalah dengan menanamkan prinsip bahawa kesedihan adalah sesuatu yang boleh ditangani, bukan sesuatu yang tidak boleh dikawal hingga kita harus menyerah.


Kesedihan itu bukanlah sesuatu yang dicari-cari dan bukan pula sesuatu yang kita semua harapkan, bahkan ia tidak mendatangkan sebarang manfaat. Oleh itu, Rasulullah s.a.w. sentiasa memohon perlindungan dari Allah agar dijauhkan dari kesedihan.
Baginda selalu berdoa seperti berikut :

 “Allahumma inni auzubika minal hammi wal hazan..”;
maksudnya: “ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kecemasan dan kesedihan..”


Kesedihan boleh mengotori kehidupan dan juga merupakan suntikan beracun yang berbisa bagi jiwa yg membolehkan mengakibatkan kelesuan, keluhan, dan kebingungan. Kesedihan juga boleh membawa kepada kemurungan yg menggelapkan hati dan akan membuat keseluruhan keindahan menjadi layu. Dengan kesedihan, keadaan yang baik berubah menjadi buruk dan kehidupan yang menggembirakan menjadi mati kerana kesedihan pada akhirnya akan menumbuhkan sifat pesimis dan penyesalan.

Namun begitu, pada tahap tertentu kesedihan memang tidak dapat dihindari dan ia pasti akan dilalui oleh seseorang. Oleh itu, disebutkan bahawa para ahli syurga ketika memasuki syurga akan berkata ;

“..alhamdulillahhillazi azhab annal hazan..” ( Surah Fathir, ayat 34 ) “segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dukacita kami..” 
Ini menunjukkan bahawa mereka semua pernah mengalami kesedihan ketika hidup di dunia dulu



>
>

sumber: putera

p/s: Allah akan menguji hambanya sesuai dengan tahap hambanya tersebut.

17 comments:

roq said...

wah! bagus2....memang slalu glisah...huhu

singgah2 la sini :)

mai meowmeow said...

itu lah manusia sekarang ,
pendengki -.-

MisS HoNeY said...

nisa pown tgh sedey sbb diperlakukan mcm nisa xpunya ati n prasaan T__T

p/s : thnx syg shre doa nie

sleeping_maniac90 said...

walau pe y jdik kt ko, ak hrp ko sbaq naaa...
be strong dear!!!!!!!!

cik bulan said...

sleep: thanks..^_^

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tima kaseh ye sharing . sangat bagus nie :)

onie said...

aku ada,ang kena tabah tu!

Diary oF Mine said...

sabar k kak vu... kak vu kan strong... :)

bloghok said...

knp ni alink?

♥Aien Najwa♥ said...

sharing is caring!!~~(",)..

p/s : sabar key cik bulan..kena tabah & kuat....

Mohd Izzar said...

jgn sedeh2 ok..? chill :D

Realiti Imaginasi Untuk Inspirasi said...

thanks ye..mmg tepat pada masanya!

lilydamia said...

bagus2 doa ni, maknenya kita ingat Allah diwaktu susah..bukan senang aje kita ingat ..saya selalu baca doa kalau hilang barang...dah banyak kali kalau salah letak barang tu (disangkanya ilang) ..jumpa kembali ..rupenya salah letak da.... :-)

Azmi Khan said...

kebykkan org skrg nie hanya ingat Allah bila ssh tp bile senang solat pun berterabuh....

Allah suka org selalu meminta bantuan dariNya.....

alif haris said...

hai orang kuat.. :)

Wilda Rosalina said...

Saya punya masalah, saya sangat merasa bersalah, tapi saya tidak tau siapa yang sangat menyalahkan saya

cik bulan said...

wilda: nk balas tapi xpaham=='' haha

share