Tuesday, 25 October 2011

Tips untuk kulit berseri secara semulajadi

Salam readers ku sekalian..lama tak tulis tips u'olls..here it goes..muahaha..

1.Mandi dengan air yang sejuk dan dalam jangka masa yang singkat, daripada mandi berejam-rejam dalam air panas.mauhaha. Fakta: Mandi dengan lama dengan menggunakan air panas akan menghilangkan lapisan pelindung (minyak) yang bermanfaat untuk melembapkan kulit.So limit showers to 10 minutes and keep the water cool. *mustahil ah bagi aku..haha*

nak ceghita psai cantik kan..boh pi la bunga seketoi..muahahaha..(taken:devi)
2.Semak kekeringan kulit anda dengan menggaru kawasan yang kecil pada lengan atau kaki anda dengan kuku anda. Jika ia meninggalkan tanda putih, kulit anda benar-benar kering dan perlu kelembapan dan pengelupasan (iaitu, penyingkiran lapisan terluar sel-sel kulit mati).
*dulu time kecik2 aku suka buat pakai pembaris..hahahaha..*

3.Merawat leher dan dada anda seperti lanjutan kepada wajah anda. Kawasan leher dan bahagian atas dada anda dilindungi oleh kulit yang sangat sensitif, menjadikannya tempat yang utama bagi tanda-tanda permulaan penuaan seperti kekeringan, tompok matahari, dan kedutan. Untuk menjaga kawasan ini supaya tampak muda, gunakan krim pembersihan muka yang hidrat dan membersihkan perlahan-lahan dan bukannya menggunakan sabun deodoran, yang boleh menjadikan kulit  kering. Selain daripada itu gunakanlah krim pelembap muka yang baik. Jika kawasan ini tersangat kering, gunakan topeng pelembab muka dua kali sebulan.

4.Mengambil 160 miligram isoflavones soya setiap hari atau tuangkan susu soya lebih bijirin anda. Penggunaan soya boleh menyokong kesihatan kulit dengan membekalkan berkualiti tinggi protein yang diperlukan untuk membina dan mengekalkan kolagen, bahan-bahan yang penting untuk tisu-tisu perantara, kata Harun Tabor, MD, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengarah penyelidikan perubatan di Soya Revival di Kernersville, North Carolina. Isoflavon soya juga boleh bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi kolagen dari kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas, molekul reaktif tinggi yang boleh melemahkan atau memusnahkan membran sel. Radikal bebas juga boleh merosakkan DNA, mewujudkan tompok penuaan dan kedutan, dan menekan sistem imun, meningkatkan risiko kanser kulit. Sumber yang baik isoflavon soya termasuk susu soya (20-35 mg isoflavon soya setiap hidangan) dan tauhu (20-30 isoflavon soya mg setiap hidangan).

5.Pastikan produk-produk kecantikan anda bersih dan simple, terutamanya jika anda mempunyai kulit yang sensitif. Jauhkan diri daripada menggunakan produk yang berwarna, berbau wangi, atau yang menghasilkan buih atau mempunyai "anti-bakteria" pada label, kata Dr. Cambio kerana Ini semua boleh merengsakan kulit.

6.Sapukan beberapa titis minyak zaitun ke seluruh muka anda, siku, lutut dan belakang tangan anda setiap malam. Minyak ini mengandungi lemak monounsaturated, yang menyegarkan dan menghidrat kulit tanpa meninggalkan sisa-sisa berminyak.

7.Untuk kelihatan lembut dan muda pada permukaan tangan dan kaki anda, sapu krim pelembap dan kemudian pakai stoking dan sarung tangan-nipis ketika anda sedang tidur.

>
>
p/s:BM aku mmg selalu dapat A pon..harharharhar..test power..amacam..:P

12 comments:

onie said...

terima kasih laaaa naaahhhh :P

budakampung said...

ooo..patutla kulit gua berseri2..sebab gua suka mandi air sejuk ghupenye~mehehehe.. =P

el-nur vivi said...

suka entry bab pjagaaan diri nih..especially muka..ehehe

Fikri said...

baca tips smbil zzZZz (-_- )

sleeping_maniac90 said...

mmg power..HAHAHA..
kalo kulit muka ak cntk, mmg ak ckp tq la kt hang haha

EYFAalias said...

ala mcm payah je. huhu

Umie Artoqiemie said...

OHHHHH BEGITU *angguk2 kefale

Saiazuan said...

memang rmi ckp minyak zaitun ni bgs an :D

senyumSOYA said...

hehehe..akak skang cuci muka pakai air suam ja.. p kelas x bley pakai pape..hahahha... under medication.. no everything to be put on face..kih3~ ^^"

cik bulan said...

senyum soya: medication?akak sakit ape?..=?

Wanie said...

erk..nape rase sume tip2 ni susah nak ikut..tambah2 mandi air sejuk..hehe..skang kat umah hari2 mandi air panas..lame plak tu..kui3

ctk said...

ct selalu mandi hampir sejam..hahaha

yg last tu amboooii..pkai stOkin cm baby gituuu..hihi

share