Sunday, 11 December 2011

Mengapa Lalat dan Beg diisi Air Tidak Boleh bersama?

Mengapa Lalat dan Beg diisi Air Tidak Boleh bersama?

(agak kontroversi tajuk ni kan..hahaha..*geli*..)

Pernah tidak anda melihat pengusaha restoran menggantung bekas berisi air??bukanlah sesaje mereka membuat benda itu sebagai alat hiasan..tetapi ada helah disebaliknya.. 
bacalah entry aku ni..bacalah

Kaedah beg air penghalau lalat mempunyai penyokong yang ramai, dari pemilik restoran sehinggalah pemilik rumah. Banyak cerita-cerita kejayaan dapat dilihat melalui Internet.


Jadi bagaimana kaedah ini menghalau lalat? 

Sesetengah menegaskan lalat melihat cecair yang jelas sebagai permukaan badan air. Yang lain pula mendakwa serangga terbang jauh kerana terlihat refleksi imej sendiri yang membesar. Tetapi hujah yang paling popular yang timbul di kalangan entomologists dan usahawan adalah mengenai paten pembiasan cahaya yang mudah.

Pembiasan mengambil tempat apabila objek yang jelas atau legap, seperti sekeping kaca atau beg air, mengubah kursus dan halaju cahaya.Sinaran cahaya, yang biasanya bergerak dalam garis lurus, membengkok.Kesan ini bertanggungjawab untuk beberapa ilusi optik, seperti khayalan, yang kadang-kadang membingungkan manusia juga.

Secara teori, pembiasan boleh bertindak sebagai sesuatu yang mengelirukan bagi sesetengah spesies serangga, terutamanya lalat. 

Kepala serangga kebanyakannya terdiri daripada sepasang mata yang besar yang kompleks, setiap yang terdiri daripada 3,000 hingga 6,000 mata. Mata ini tidak boleh bergerak atau memberi tumpuan kepada objek seperti mata manusia, tetapi mereka menyediakan lalat dengan pandangan mozek dunia di sekeliling mereka. Setiap mata kecil menyediakan satu keping kecil teka-teki, sama seperti cara pixel skrin menyampaikan satu detail gambar yang lebih besar.

Sesetengah entomologists percaya bahawa ketika lalat meletakkan arah tujuannya berpandukan cahaya matahari, matanya yang kompleks dan sensitif mengalami pembiasan cahaya, serangga menjadi keliru dan terbang pergi dari tempat tersebut.

Walaupun beberapa penyokong kaedah ini mendakwa beg air mampu menghalau semua jenis serangga terbang, laporan kejayaan kebanyakan adalah dengan serangga bermata kompleks, seperti lalat.



>

>

11 comments:

Miss Purple Ungu said...

baru la tau apa kaitan lalat ngan beg yg diisi air
nice sharing ;)

acan ketot said...

owhh..
bru twu..
igt kan sje jew..hu3..

amranaiman said...

ye ke ni?

Aqiim said...

ohhhh baru aku faham..
patutlah slalu nmpak org guna plastik berisi air..
hehe
nice info cik bulan..
thanks,. ^^

cacamarba said...

alamak..saintifik sgt penerangan lalat dan beg air..penin pala aku pg isnin ni..hahaha

Cikgu Jaja™ said...

ohh baru aku tahu..

Aien Not Alien said...

selalu tengok beg air nak halau lalat...baru tahu ni sebabnya... ^_^"

alyaclumsy said...

baru ku tahu, hehe. thanks for info!

iefa ujang said...

serius xpenah tahu pown asal la mamak2 kat kedai 2 wat camtu . . . nasib x g mintak nak beli air dalam plastik yg trgantung 2 . ahahah

Miz Novexx said...

entri berunsurkan sains, i like i like!!! hehe... tapi kat lab tak boleh praktik cara ni sebab kitorang memerlukan lalat untuk buat kajian eksperimen

apik pehe said...

hehehe..baru apik tahu

share