Sunday, 15 April 2012

apakah itu marimo?

Pernahkan anda terjumpa marimo? jika ya anda pastinya bukan berada di Malaysia. wuuuwuuu..mesti anda tertanya-tanya . Apakah menatangnya marimo ini?

secara ringkas dan padat, marimo adalah sejenis alga yang berbentu bulat-bulat macam guli oooo ..tapi kalo tengok rupa dia nih (sila lihat bawah)

macam sedap kan? marimo tu kale hijau tu 




tapi bila aku tengok marimo ni banyak-banyak macam ni aku nampak dah macam kuih melaka dah. aish lapaq aih. (tetiba jerit makkkkkkkk esok buat koi melaka. cek lapaaaaaaq )

ok anak yang sangat baik.*ehem2..

dari segi definisi skemanya, marimo adalah sejenis hidupan akuatik yang memiliki permukaan seakan-akan kain baldu dan merupakan tumbuhan semula jadi yang hidup di hemisfera utara, ia diperlihara sama ada sebagai tumbuhan kawalan dalam akuarium, haiwan peliharaan atau dijadikan azimat untuk tuah.


Tapi kebanyakan orang membela Marimo ini sebagai haiwan peliharaan.Marimo perlu air bersih dan cahaya. Fotosintesis akan berlaku apabila terdapat cukup cahaya. Marimo akan membuat kanji dari kloroplas dan membesar. Pertumbuhan Marimo adalah kira-kira 5 mm setahun.

dan aku suka gila gambar ni


gambar atas ni kan.. marimo dalam perhiasan.. gambar2 ni semua aku ambil dekat fanpage marimo kat fb..boleh gugel senirik...kekeke..

haha. bolehlah bagi aku bela seko. senang jek nak bela pun.. muahaha..memang padan dengan aku pon. hahaha.ok in the sense of cuteness kowt..jahaha :P

p/s: ade yang dah bela? cute tak? ^^~

>
>

14 comments:

Si Jagung said...

nak tanya..bole makan tak??..makan je yg aku ingat..haha

~~zana@pb~~ said...

Slmt pagi cik Bulan, nak bela mcmna dek non, tengok pun tak pernah. First time dengar nama marimo, sedap pulak nama tu. Boleh letak nama kucing, kan...

cacamarba said...

ces..xda menatang lain ke nk bela..baik hang p pantai kt pulau betong p tangkap ikan belacak bela dlm akuarium..haha

kai said...

dah macam buah melaka dah...
sedap tu dalam mesti ade gula melaka nie...

- encikkai.com -

j.e.h.a.n. said...

betul lah..dah mcm ondey-ondey pulak (org melaka panggil @ buah melaka)..hahaa

vampire's lovex said...

comey kemain rumpai ni. tapi geli tekak tengak bulu2 dia. hahahaha

si robot comel said...

kat sini jual dimana?

Aida Omar said...

a'ah la macam kuih buah melaka tu..haha.. tapi mcm mengelikan pun ada. Boleh buat perhiasan ek.. pelik2..

afzalsukasuki said...

alga?kat makmal abg buat analisis alga mahupun agar-agar :)

boleh dibawak bela plak?hehehe

afzalsukasuki said...

bukan abg ada komen ke tadik?? isk3

Ez-1 said...

kalo buat kuih melaka, tolong pass kt sini ye...hehe... TQ :)

Aien Nia said...

dekat negara mana bela marimo nie ?

alif haris said...

apesal marimo ni mcm enak dan lazat utk dikunyah ..

cik bulan said...

aien: kat malaysia pon ade,,siap ada kelab marimo lg..cumanya ramai je org tataw sangat..sbb origin marimo ni dari jeponn ;)

klo nk beli kat internet ade jual

share