Sunday, 27 January 2013

Penyebab/pencetus migrain



sambungan;

PENYEBAB MIGRAIN 

2) Kebimbangan dan Tekanan
Tekanan emosi biasa mencetuskan migrain. Walaupun ia adalah mustahil untuk sepenuhnya mengelakkan tekanan, senaman relaksasi dapat membantu anda menangani. Tarik nafas dan menghembus nafas perlahan-lahan, membiarkan udara mengisi anda dan kemudian mengempiskan seperti belon. Sesetengah orang mendapati bahawa memikirkan adegan aman [gila skema ayat. haha]  atau mendengar muzik kegemaran boleh membantu.


3)Kekurangan Makanan atau Tidur
Adalah penting bagi orang-orang yang terdedah kepada migrain mempunyai corak  makan dan tidur yang tetap. Gula dalam darah yang rendah kesan dari tidak makan (skip meals) boleh mencetuskan migrain. Makan terlalu banyak gula juga boleh menyebabkan kenaikan gula dan penggunaan gula dalam badan secara optimum akan mnyebabkan kejatuhan kandungan gula dengan drastik dalam darah. Minum air sepanjang hari untuk mengelakkan dehidrasi dan tidur sekurang-kurangnya 6-8 jam setiap malam.



4) Perubahan hormon
Bagi kebanyakan wanita, migrain terikat kepada kitaran haid mereka, yang berlaku sama ada beberapa hari sebelum atau semasa tempoh mereka, apabila paras estrogen menurun. Sesetengah wanita mungkin mendapat manfaat daripada ubat anti-radang sebelum sakit kepala mereka bermula, atau hormon yang mengawal kelahiran seperti dalam pil, patch, atau rings (cincin?haha). Orang lain mungkin tidak mempunyai manfaat atau menhidap migrain lebih teruk dengan penggunaan hormon kawalan kelahiran .


5) Makanan Sakit kepala
Penghidap migrain sering melaporkan bahawa makanan tertentu mencetuskan sakit kepala mereka. Penyebab biasa termasuk MSG, wain merah, keju, coklat, kicap, dan daging diproses. Walau bagaimanapun, kajian saintifik telah tidak mengesahkan apa-apa makanan tertentu sebagai pencetus migrain.


6) Tyramine
Makanan yang lama, ditapai, dan disimpan mempunyai tahap tyramine yang lebih tinggi , bahan yang dicipta daripada pecahan asid amino tyrosine. Tyramine boleh menyebabkan saluran darah untuk menegang kemudian berkembang, dan ia boleh menjadi pencetus migrain bagi sesetengah orang. Sesetengah pakar sakit kepala menasihati mengehadkan pemakanan yang ditapai atau lama seperti keju, sos soya, jeruk, dan peperoni.


Kafein: Bantuan atau halangan?
Apabila digabungkan dengan beberapa ubat-ubatan sakit, kafein boleh membantu memberikan kelegaan. Kebanyakan penghidap migrain boleh minum secawan atau dua hari kopi tanpa sebarang masalah. Walau bagaimanapun, terlalu banyak kafein boleh membawa kepada sakit kepala apabila kesan perangsang berkurang.
ok comelkan? itu ja motif dia. haha
Penjejakan Pencetus Peribadi
Mengetahui apa yang mencetuskan migrain anda dengan menyimpan diari sakit kepala. Setiap kali anda mengalami migrain, membuat nota tentang tanda-tanda amaran ("prodrome"), pencetus, dan keterukan. Jika anda boleh menemui beberapa pencetus peribadi anda, anda mungkin dapat mengelakkan sakit kepala masa depan.

Siapa Dapat Migrain?
Wanita adalah tiga kali lebih berkemungkinan untuk mempunyai migrain berbanding lelaki. Jika anda mempunyai saudara yang rapat dengan migrain, anda lebih cenderung untuk mempunyai migrain, terlalu. Pakar percaya migrain mungkin berkaitan dengan mutasi dalam gen yang mempengaruhi kawasan-kawasan tertentu otak. Migrain juga lebih biasa di kalangan orang-orang yang mempunyai epilepsi, kemurungan, asma, keresahan, strok, dan lain gangguan neurologic dan keturunan.

Rawatan: Dadah Over-the-Counter (OTC)
Gabungan penahan sakit biasa dan anti-inflammatories boleh membantu: aspirin, naproxen sodium, ibuprofen, acetaminophen. Ada telah digubal khusus untuk merawat migrain. Walau bagaimanapun, berlebihan sebenarnya boleh membuat sakit kepala yang teruk atau boleh membawa kepada ulser atau lain-lain masalah gastrousus.

Rawatan: Triptans
Triptans, ubat yang paling biasa yang ditetapkan untuk migrain, adalah paling berkesan apabila diambil pada awal serangan. Triptans biasa termasuk Amerge, Axert, Frova, Imitrex, Maxalt, Relpax, Treximet, dan Zomig. Orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, penyakit jantung, strok, dan syarat-syarat lain mungkin tidak dapat mengambil triptans.Dan kerana interaksi ubat yang mungkin serius, anda perlu berbincang dengan doktor anda mengenai ubat-ubatan lain anda mengambil seperti ubat antidepresan atau antiseizure. Kesan-kesan sampingan triptans termasuk loya, pening, kesemutan, kebas, dan sakit dada.

Rawatan: Ergotamines
Jika triptans tidak memberikan bantuan, doktor anda mungkin menetapkan dihydroergotamine (Migranal) atau ergotamines (Cafergot atau Migergot) sebagai tablet, semburan hidung, atau suntikan. Ubat ini menyempitkan saluran darah dan boleh menyebabkan loya, pening, sakit otot, atau rasa buruk dalam mulut. Mereka tidak biasanya seperti yang berkesan sebagai triptans dan juga mempunyai beberapa interaksi dengan ubat-ubatan lain.

Had Penggunaan Ubat
Berlebihan ubat-ubatan kadang-kadang boleh membawa kepada sakit kepala kronik. Anda tidak perlu mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan lebih daripada dua kali seminggu. Anda boleh menghilangkan sakit kepala kronik dengan tirus dan menghentikan ubat anda - di bawah pengawasan doktor. Sakit ubat-ubatan yang mengandungi narkotik perlu diambil hanya apabila ubat-ubatan lain gagal untuk melegakan kesakitan kerana mereka boleh menjadi tabiat.

Rawatan: Ubat Pencegahan
Jika anda migrain yang kerap atau sangat teruk, anda mungkin perlu mengambil ubat setiap hari untuk mencegah serangan. Timolol (Blocadren), divalproex natrium (Depakote), propranolol (Inderal), dan ialah topiramate (Topamax) adalah biasa, ubat-ubatan pencegahan yang diluluskan. Mereka adalah dadah yang direka untuk merawat tekanan darah tinggi atau untuk mencegah sawan.

Terapi Alternatif: biofeedback
Latihan biofeedback dan bersantai boleh memberi anda bantuan yang serupa dengan bantuan yang anda dapat daripada ubat-ubatan. Biofeedback menggunakan monitor untuk melatih anda untuk mengenali tercetusnya ketegangan otot dan perubahan suhu badan disebabkan isyarat tekanan.

Terapi Alternatif: Akupunktur
Akupunktur adalah satu bentuk perubatan Cina yang menggunakan jarum yang sangat halus dimasukkan di kawasan-kawasan tertentu untuk mengimbangi aliran tenaga badan. Beberapa orang penyelidik telah mendapati akupunktur menyebabkan otak untuk melepaskan bahan kimia yang memberi kesan kesakitan. Walau bagaimanapun, kajian mengenai keberkesanan akupunktur untuk gejala migrain telah bercampur-campur.

Satu Kelebihan Penuaan
Migrain paling sering menyerang di Perdana kehidupan - di antara umur 20 dan 60. Walaupun orang tua masih mendapat migrain, mereka sering berkurangan dalam keterukan dan kekerapan seperti yang kita umur, atau bahkan hilang sepenuhnya. Pengurusan yang baik migrain boleh membantu anda menghilangkan migrain anda untuk kebaikan.

sumber: webmd





>
>
hi im black. 
p/s: hahaha hai time kasih baca. trololo. yang aku tak puas hati patutla maigrain aku xhilang2 , rupa2nya makanan feveret aku smuanya pencetus migrain. cis. haha mungkin kena kurangkan cheese, coklat T^T this is absurd! tsk. tsk. tapi caffeine katanya dapat hilangkan migrain kan? kalau tetiba sihat korang minum kopi dan sakit kepala nk ke migrain nak arwah. makanlah makanan pantang tu. mcm coklat. sbb aku saja cuba haritu. dan ianya berkesan. hikhik. thank god. syukur. lagi satu kalau gelak2 dapat kurangkan migrain (masa dia ke arah nak teruk tapi xteruk lagi) kalau dah teruk gelak la camna pon xleh. rasa nk hentuk kepala kat dinding ja. leulz. dan aku xkan dpt migrain kecuali bila studyweek ataupon test. senang kata bnda yang kena bnyak menghafal dan membaca. sebab aku mencik senaunya. hahaha. nk buat camno eh. jika kita menuntut ilmu, allah mudahkan kita jalan ke syurga :') . xpa la sakit2 sikit je. ^^~

kalau dah dapat info ni. aku harap ada lah yang dapat atur hidup dgn elok. hehe. 

3 comments:

Cikgu Jaja™ said...

sebelum kawen aku selalu migren ulan.. pas kawen xmigren2 lg..eheheh

cepat lah kawen bulan oihh :p

hassy chan said...

penerangan ko da cm doktor.. dlm bm lagi hahahahaha.. tingat ukm yg ska ajar dlm bm lololol..

Razil Tahir said...

super informative!!
great sharing! XD

share