Saturday, 1 February 2014

by-stander-effect

hi

aku rasa aku punya bystander effect. In a complex way.
not in terms of common things mcm tgk jenayah. dan hanya tengok
macam kisah dulu-dulu. boleh google untuk melihat jelas (kerana blog aku bukan blog sejarah)
ceritanya dipendekkan, ada seorg kna rompak rumahnya. tapi jiran2 dia watlek je tengok dari jauh. tak menolong pon. tengok je. kalau masa tu ada insta, pastinya caption ''aww umah jiran aye(saya) kena rompak. jahat noks'' sambil selfie duckface.kah!

abaikan duckface. ok. lepas penjenayah ni tadi dia mcm takutlah jiran2 nampak. sebab org kna rompak tadi sempat lari ke jalan. bygkan dia tempik mcm gila. dan penjenayah ni nmpak jiran2 dia tengok. dan dia pon lari lah. Selepas itu, dia melihat bahawa jiran2 si mangsa ni tak tolong pon. malah buat dek je. So, dia pon patah balik sambil ckp ''hey bitch'' (dlm imaginasi aku) dan dia mula merogol berkali-kali si mangsa tadi. sampai lemau dah baru ada sorg jiran tolong call police. nauzubillah!.

ini kisah paling lama lah dalam sejarah. so kisah sekarang macam mana?

senang je. tengok kat fesbuk . berapa banyak yang nampak kes jenayah dan rekod je. dan bangganya upload. yes. it is actually helps in term of law (maknanya nak bukti) tapi kalau lah masa tu, kau nampak dari jauh kereta pandu laju kuasa turbo. dan ada nenek si bongkok tiga nak lintas jalan. dan kau pulak pernah belajar fizik. dari segi duration ni F=ma sure nenek tu kena langgar punya. janganlah kau pulak bodoh piang (bahasa sopan) pi tangkap video acah2 nak buktikan teori tu betul.

Menolong boleh menyelamatkan nyawa. tahu?

Macam tolong mak kau habiskan limau mandarin (sempena CNY ni banyak sangat limau kan?) dan mengelakkan mak kau kena cirit birit disebabkan terlebih vitamin c dan menghalang mak kau terkena dehydrasi melampau. So, konklusinya aku ni anak baik yg terkena cerry berry sbb makan limau banyak sangat (dakpelah. bagi org tua gembira. pahala juga bukan?) dan menghabiskan masanya menulis blog kerana vitamin c tadi telah memberi otak aku berfungsi dengan lancarnya untuk menulis. Tapi idea nk menulis thesis macam hapa xsampai. dakpelah. dugaan. heh

k bubbye.
1,2,3 sayang
lebiu.
k


>
>

1 comment:

Harith Iskandar said...

dalam hati tiada iman lagi...lemahnya umat sekarang

share